۲۶۲ |
نفی شرّ محض
در عالم، خیر محض وجود دارد که خداوند متعال است اما شر محض آفریده نشده است و شر امری نسبی است. شیطان نیز شر محض نیست چرا که موجب پیشرفت بسیاری است و عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد. شیطان به صورت اصالی و ذاتی برای گمراه نمودن بشری است که از او اطاعت دارد اما به صورت عرضی و تبعی به کسانی که به او سرسپردگی و اطاعت ندارند خیر می رساند. همانطور که پیامبران و کتاب های آسمانی برای کسی که پیروی و اطاعت پذیری دارد شأن هدایتگری را به صورت ذاتی و اولی دارند و برای نافرمایان به صورت تبعی و ذیلی گمراه کننده می باشند نه آن که نسبت به آنان قصد خیر نداشته باشند.
|