شناسنامه کتاب:سرشناسه: نکونام، محمد رضا، 1327 /عنوان و پدید آور:آموزش مقامات موسیقی ایرانی/ مولف:محمد رضا نکونام/
مشخصات نشر: قم ، ظهور شفق،1386. /مشخصات ظاهری: 120ص. /شابک:978_964_2807_50_5 /
وضعیت فهرست نویسی: فیپا /موضوع: موسیقی ایرانی _ دستگاه ها /رده بندی کنگره: 8 آ 8 ن BP 344/رده بندی دیویی:789/162 /شماره کتابخانه ملی:1027091
|
پيشگفتار
«آواز»، «آهنگ»، «غنا» و
«موسيقى» ريحانهى طبيعت و زبان احساسى است كه از نهاد هر پديدهاى بيرون مىآيد و
با آرامشبخشى به روان آدمى او را به باغ و بوستان يا صحرا و بيابان مىكشاند و در
سحرگاهان، صبحگاهان يا شبهاى تنهايى اهل دل، مونس آنان مىگردد و عشق، نشاط،
سرور، شور، حزن، ملاحت، سرمستى، مناجات و ديگر انگيزههاى كاميابى و حالات عرفانى
را در انسان زنده مىسازد و بستر سالمسازى انديشه و دل را در او پديد مىآورد.
فن «موسيقى» كه شاخهاى از
رياضيات به شمار مىرود، از پيچيدهترين هنرهاى اين زمانه است كه در اين ميان،
«موسيقى و رديفهاى ايرانى» از اصيلترين نوع آن مىباشد و اساتيد بزرگى به خود
ديده است.
افشارى، دشتى، ابوعطا،
همايون، بيات ترك، شوشترى، شور، شور شيراز، مثنوى، اصفهان، سهگاه، چارگاه، ماهور،
نوا و راست پنجگاه؛ هر يك مقام و دستگاهى از دستگاههاى
صفحه ی 9)
*********
موسيقى
ايرانى است كه نوشتار حاضر به آموزش آنمىپردازد.
نگارنده در اين رابطه
نوشتهاى را به سال 1347 تهيه نمود و بعدها آن را متن آموزشى درس موسيقى خود براى
برخى از طلاب حوزهى علميهى قم قرار داده بود كه هماينك گزيدهاى از آن در
ساختار كتاب حاضر ارايه مىگردد؛ به اين اميد كه عالمان علوم دينى بتوانند خود را
به موضوع موسيقى هرچه بيشتر نزديك كنند و با شناسايى كامل اين موضوع و مناط آن به
پژوهشهاى فقهى در زمينهى تبيين دقيق محدودهى حكم جواز و منع و حليت و حرمت آن
بپردازند و آموزههاى دينى در اين موضوع پر نزاع را بخوبى استنباط نمايند و بدرستى
به حقايق راه يابند و از جمودگرايى يا التقاط و اباحهگرى در زمينههاى ممنوع
موسيقى و غنا دور بمانند.
خاطرنشان مىگردد نگارنده
به مدت دو سال بحثهاى فقهى موسيقى را در درس خارج فقه خود مطرح ساخته و به بررسى
موضوع، ملاك و حكم موسيقى و غنا به صورت گسترده پرداخته است كه حاصل آن در چندين
جلد و با عنوان «غنا و موسيقى» در آينده منتشر مىگردد و علاقمندان براى دستيابى
به نظرگاههاى ويژهى نگارنده در اين موضوع لازم است به آن نوشتار مراجعه نمايند.
صفحه ی 10)
*********