شناسنامه کتاب:سرشناسه: نکونام، محمد رضا، 1327/عنوان و پدید آور:علمای راستین؛ رهروان پیامبران/ مولف:محمد رضا نکونام/مشخصات نشر: قم ، ظهور شفق،1386. /مشخصات ظاهری: 84ص. /شابک:978_964_2807_72_7 /وضعیت فهرست نویسی: فیپا /یادداشت: کتاب نامه به صورت زیر نویس /موضوع: روحانیت/موضوع: رهبری( اسلام ) /رده بندی کنگره: 8 ع 86 ن BP 223 /رده بندی دیویی:297/45 /شماره کتابخانه ملی:1026394 |
پيشگفتار
الحمدللّه رب العالمين،
والصلوة والسلامعلىمحمّد وآله الطاهرين، واللعن الدائم علىأعدائهمأجمعين.
تفكر دربارهى چگونگى رشد و
تعالى جامعهى مسلمين و راهكارهاى مناسب آن، ذهن و انديشهى هر مسلمانى را به خود
مشغول مىدارد.
نگارنده در كتابى ديگر با
عنوان «روحانيت و رهبرى» گفته است كه ريشهى اساسى پيشرفت و تعالى مسلمين را در
سازماندهى نظام روحانيت مىداند و بر اين عقيده است كه تنها روحانيت است كه
شايستهى مقام رهبرى و هدايت كشتى طوفانزدهى جامعهى اسلام در عصر حاضر مىباشد
و در آن كتاب توضيح داده است كه چگونه روحانيت مىتواند نظام بگيرد و چه سازماندهى
مىتواند آن را شايستهى مقام هدايت و رهبرى به عنوان وارثان مقام پيامبران نمايد.
صفحه ی 7
*********
همچنين نگارنده در كتابى
ديگر با عنوان «حوزه؛ چالشها و طرحها» آورده است كه رهبرى صحيح و پوياى روحانيت
ضامن تداوم و سلامت انقلاب عظيم ايران اسلامى است كه براى تداوم خود نيازمند شناخت
صحيح متوليان امور دينى از نظام بايستهى حوزه و آسيبها و كاستىهاى آن است و در
آن كتاب، چالشها و كاستىهاى موجود حوزههاى علميه بر شمرده شده و براى رفع بخشى
از آن، طرحهايى را ارايه داده است كه اجراى آن سبب تغييرات بنيادى در نظام
حوزهها مىگردد.
اما در اين كتاب كه سومين
دفتر از اين نوع نوشته هاست نگارنده در تعقيب همان هدف، اصول و راه و رسم طلبگى را
بيان مىدارد و وظايف فردى روحانيان و عالمان را خاطرنشان مىگردد و راز و رمز
موفقيت آنان در حيات علمى و عملى خويش و رشد و تعالى آنان در زىّ طلبگى را در ضمن
بيست اصل بيان مىدارد.
اين قواعد و اصول عبارت است
از:
اصل نخست: عالم دينى بايد
صاحباعتقادات محكم باشد و به ربوبيت الهى تعبد داشته باشد.
اصل دوم: علم، آگاهى و بيدارى را در
سر حد امكان دنبال نمايد.
صفحه ی 8
*********
اصل سوم: داراى كردار شايسته باشد و
به وظايف شرعى و احكام الهى عمل نمايد.
اصل چهارم: صاحب اخلاق شايسته و متانت
و بردبارى و آزادى و آزادمنشى باشد.
اصل پنجم: زنده، تازه، انقلابى و
پويا باشد.
اصل ششم: خلاق، مبتكر، نوآور و
مردمدار باشد و نانخور گذشتگان نباشد.
اصل هفتم: آيندهنگر باشد؛ نه گذشته
پرور.
اصل هشتم: اين اصل متفرع بر اصل نخست
است و بايد زمينهى اصل نخست را فراهم سازد اين است كه بايد زمينههاى
نظريهپردازى را دارا باشد و همچنين كاربردهاى عملى را در حوزههاى علمى رشد و
ارتقا دهد.
اصل نهم: بر كيفيت ارزش دهد.
اصل دهم: علم، تصديق است؛ نه تصور.
اصل يازدهم: استادمحور باشد و نه
كتابمحور و روش معمول حوزهها، شيوهى تربيتى صحيحى نيست.
اصل دوازدهم: مبادى لازم و شناخت
موضوعات را فرا گيرد.
اصل سيزدهم: بر كسب علم و تحقيق مداومت
داشته باشد.
صفحه ی 9
*********
اصل چهاردهم: به ورزش و امور بهداشتى
اهتمام ورزد.
اصل پانزدهم: ادبيات و منطق را به نيكى
را فرا گيرد.
اصل شانزدهم: با روانشناسى كتاب و سنت،
جامعهشناسى و فلسفه آشنا باشد.
اصل هفدهم: رهبرى را از روحانيت
جداناپذير بداند.
اصل هجدهم: داراى ملكهى قدسى باشد.
اصل نوزدهم: در باور، اخلاق و عمل
محبتمحور باشد.
اصل بيستم: نظام روحانيت به تدوين
قانون اساسى و منشور عملى روحانيت نياز دارد.
توضيح و تبيين هر يك از اين
قواعد و اصول بهطور خلاصه در ادامه مىآيد.
وآخر
دعوانا أن الحمد للّه ربّ العالمين
صفحه ی 10
*********