شناسنامه کتاب:آفرینش انسان و ماتریالیسم/ سرشناسه: محمد رضا نکونام/مشخصات نشر:قم.ظهور شفق.1386/شابک:0-26-2807-964-978/موضوع:اسلام و ماتریالیسم/موضوع:انسان و اقتصاد/رده بندی کنگره:7آ8ن/2/333/رده بندی دیویی:4814/297/شماره کتاب شناسی ملی:47067-85م |
پيشگفتار
موجودى كه هر يك مصداقى از آنيم،
بهخوبى با آن آشناييم و با همهى صفات، حالات، ويژگىها و آثار آن تنگاتنگ
درگيريم و با اين حال، از گسترهى وجودى، دامنهى ابعاد، و دوردست زواياى وى
بىخبريم چيست؟ ماهيت، محتوا و موجودى او كدام است؟ بهراستى ، حقيقت انسان چيست؟
اگر نگوييم اصلىترين پرسش،
دستكم يكى از اساسىترين دغدغهها براى بشر در دامنهى تاريخ و گسترهى زمان،
پرسش از حقيقت ، هويت، ذات و نهاد خود اوست. آدمى هميشه و همواره خواسته است كه
«خود» را بازشناسد و از بيرون، درون، زوايا و از اسرار خويش آگاهى يابد. تا چه
اندازه بشر در اين كوشش مديد، تلاشهاى بايسته داشته و به نتايج شايسته دست يافته
است، از خود او بايد پرسيد و به مآل اين جستجو بايد نگريست.
در سير اين ماجرا، از
اصلها و ايدهها و نيز برداشتها و
صفحه ی 7
*********
پيامهاى
مكاتب بشرى نبايد غفلت ورزيد. در طول عمر چند هزار سالهى انسان بر كرهى ارض
مكتبهاى فكرى، علمى، فلسفى و اجتماعى بسيارى پديد آمدهاند كه هر يك پيرامون عالم
وجود و پيكرهى عظيم هستى و موضوعات، عناصر و اجزاى آن سخنها گفته و اصلها و
قاعدهها بنا نهادهاند. وجود انسان و سيماى بود و نمود او نيز به عنوان يكى از
اصلىترين اركان و شاخصترين چهرههاى عالم هستى، از شمار اين سوژهها غايب نبوده
و همواره در تيررس افكار و نظريات تند و تيز و گاه ملايم و متعادل و زمانى كند و
نارس اين مكاتب قرار داشته است.
در اين باب، هر يك از اين
مكتبها سخنى گفته و فرهنگ و ديدگاهى پديد آوردهاند و هر كدام «انسان» را به
گونهاى ديده و به شكلى تصوير نمودهاند كه نوشتار حاضر، اين پژوهه را به بررسى
ديدگاه داروين در چگونگى پيدايش انسان و نظرگاه رهبران و پايهگذاران كمونيسم و
ديدگاه رايج مادى گرايى دربارهى انسان و نقد آن ويژگى مىدهد.
سوگمندانه بايد گفت: غالب
فرهنگها و مكتبهاى بشرى بر بشر و شناخت او آگاهانه و ناآگاه ستم روا داشته و به
خوبى از عهدهى شناخت و شناساندن وى بر نيامدهاند.
در اين ميان، دين اسلام به
عنوان شريعتى كامل و جامع و مكتبى كهن و ماندگار در اين موضوع ديدگاهى روشن و
مبرهن
صفحه ی 8
*********
دارد
و ديدى باز و همهجانبه گشوده است. بايد گفت: كاملترين سخن و پيام در اين باب از
سوى اين دين قويم ارايه شده؛ بلكه اذعان بايد نمود كه نظريهى اسلام در شناخت
انسان رهآوردى نو و متدى جديد، منطقى، مستدل، معقول و مطابق وجدان و فطرت بشرى
است كه پژوههى حاضر سعى در شناساندن آن دارد.
وآخر
دعوانا أن الحمد للّه ربّ العالمين
صفحه ی 9
*********