درباره پایگاه  اضافه کردن به علاقه مندیها  نقشه سایت  صفحه اصلی
 

صفحه اصلی>پرسش و پاسخ



۱

پرسش: فرق بشر، آدم و انسان از دیدگاه قرآن کریم چیست؟

پاسخ: بشر به بشره و ظاهر انسانی نگاه دارد و انسان به انس گیری و موانست او و آدم به تناسل و توالد او ناظر است.


۲

پرسش:ارتباط شیاطین با انسان ها و نیز خبر رسانی آنان از غیب چگونه است؟

پاسخ: شیاطین از ابتدای آفرینش با زندگی آدمی گره خورده اند. البته شیاطین بخشی از اجنه و پریان هستند. آنان بدخواه آدمیان می باشند و همواره با وسوسه و گاه تغییر در چیدمان برخی از کارها در افعال آدمی ایجاد اختلال و پارازیت می کنند. شیاطین می توانند به صورت جزیی برخی از امور جزیی را خبر دهند و قدرت پیش بینی آینده را به صورت محدود و نزدیک و نه برای دوردست ها دارند. بشر امروز از تسخیر اجنه چیزی نمی داند و علم وی بسیار محدود است.


۳

پرسش: آیهٔ هجده سوره مبارکه حجر را که می فرماید: "اگر برای استراق سمع به آسمان نزدیک شود شهاب مبین اون را تعقیب میکند" تبیین نمایید

پاسخ: این آیه شریفه در رابطه با جنیان است که برای خبرگیری از احوال دیگران به آسمان ها بر می شوند. جنیان از لحاظ اطلاعات عمومی بسیار قوی و کارآمد هستند و برخی از آنان از بانک های اطلاعاتی رایانه ای، معلومات عمومی بیشتری دارند ولی در زمینه علوم تخصصی چنین نمی باشند و نیازمند انسان ها هستند. شهاب سنگ ها مانع جنیانی می شود که برای شیطنت قصد تکمیل اطلاعات عمومی خود را دارند.


۴

پرسش: اگر رزق و روزی مقدر است و حق تعالی در قرآن کریم فرموده است: "ما من دابه الا علی الله رزقها" .پس چرا برخی حیوانات و انسانها از گرسنگی می‌میرند؟

پاسخ: روزی امری مقدر است؛ به این معنا که هر رزقی تاریخ مصرف خود را دارد که اگر زمان آن بگذرد از دست می رود و تلف می شود برای همین است که انبار کردن آن و انباشت سرمایه باید با توجه به تاریخ مصرف آن صورت بگیرد. با توجه به این اصل استفاده نکردن از منابع طبیعی به بهانه گرسنه ماندن نسل آینده امری اشتباه و ظلم به نسل امروزی است. با توجه به این توضیح به دست می آید که برخی از انسان ها با انباشت سرمایه مانع رسیدن رزق خود به خویش می شوند. برخی رزق ها را دولت ها با سوء مدیریت به صاحبان آن نمی رسانند. برخی رزق ها را دزدها و سارقان به ویژه دزدان آبرومند از مستحقان آن دریغ می دارند و این حکایت درازی است که هر کس خود بر آن دقت می نماید.


۵

پرسش: وضعیت انسان ها در بهشت نسبت به کار و تلاش چگونه است؟

پاسخ: انسان ها باید مسیر تعالی و رسیدن به خداوند را طی کنند. مسیری که در عرفان از آن به سیر و سلوک تعبیر می شود و فرد باید تمامی رذایل اخلاقی را از خود بزداید تا رفته رفته به عشق پاک برسد. بهشت دارای مراتب است و کسانی که در دنیا کمال ویژه خود را طی نکرده اند آموزش عشق می بینند تا رذیلت طمع به کلی از وجود آنان پاک شود و برای ورود و وصول به شهر پاکی الهی و عشق سراسر نور آماده گردند. تمرین هایی که انجام آن در دنیا بسیار راحت تر است تا در برزخ یا بهشت.


۶

پرسش: علت پنهان کاری انسان چیست؟

پاسخ: انسان موجودی پنهان‌کار است. پنهان‌کاری‌های آدمی فراوان و بی‌شمار است. پنهان‌کاری او نیز دو سبب عمده دارد: یکی شیطنت و دیگری عقل. شیطنت تحقق کژی‌ها را در پی دارد و آن را با مخفی‌سازی فراهم می‌کند. عقل نیز کمال آدمی را با پنهان‌کاری از گزند دیگران محفوظ می‌دارد.


۷

پرسش: مهم ترین مؤلفهٔ پیروزی انسان در زندگی چیست؟

پاسخ: انسان در مسیر زندگی، تصحیح کارها و مجاری امور فردی و عمومی خود بیش‌تر مشکل ضعف اراده دارد. مشکل ضعف اراده است که شکست آدمی را در پی دارد. ضعف اراده، بی‌تابی نمودن و صبوری نداشتن باعث می‌شود کم‌ترین موفقیتی نصیب افراد شود. ارتکاب معاصی، گسیختگی ذهنی و هزاران بیماری روحی و نفسی بر اثر ضعف اراده است. باید دید چه اموری سبب ضعف اراده می‌باشد و چه اموری سبب قوت آن می‌گردد از خوراک و نوع خوراک گرفته تا صوت و صدا که هر کدام می‌تواند در این امر مؤثر باشد. افرادی که عنان نفس را رها می‌کنند و سلوک و ریاضت ندارند هرگز نمی‌توانند فرد موفقی باشند؛ هرچند سلوک و ریاضت، مشکلات خود را دارد و به‌راحتی نمی‌توان بر آن دل بست. بر این اساس، برای موفقیت باید سه امر را در نظر داشت: یکی آن‌که صبوری پیشه نمود، دو دیگر ریاضت و ورزش نفس داشت و کلنجار و مبارزه با نفس را از نظر دور نداشت و سه‌دیگر آن‌که تمامی این کارها را با طرحی درست و کلی و نیز به صورت موردی پی‌گیری نمود و نباید خودرو و بدون برنامه دست به کاری زد


۸

پرسش: تأثیر کیفیت کردار در ساخت شخصیت و هویت آدمی چیست؟

پاسخ: انسان شخصیت و هویت خود را با کیفیت کاری که سامان می‌دهد می‌سازد. شخصیت در کیفیت کردار ریخته می‌شود و کیفیت گفته و کرده نیز پردازشگر باطن آدمی و سازندهٔ هویت اوست. سرنوشت آدمی با کیفیت کارهای اوست که رقم می‌خورد. هر کس می‌تواند با نگاه به کیفیت کاری که انجام می‌دهد و به آن مشغول و سرگرم است خود را بشناسد و باطن خود را بیابد و خودی خود را لمس کند. این خوبی و نیکویی انسان است که چنین موقعیتی دارد و می‌تواند از این مسیر با دیگران در رقابت قرار گیرد و قوت بازو، نیروی زانو و همت ارادهٔ خود را آزمایش کند که هر کس به طوری و نوعی این کار را می‌کند و حیات خود را این‌گونه شکل می‌دهد و صورت می‌بخشد .


۹

پرسش: آیا در میان انسان ها دو روح یا جسم شبیه به هم یافت می شود؟

پاسخ: مطابق آیهٔ شریفهٔ «وَلِکلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا، وَمَا رَبُّک بِغَافِلٍ عَمَّا یعْمَلُونَ» هیچ یک از آدمیان با هم برابر و یکسان نیستند و هر پدیده‌ای در مرتبه‌ای ایستاده است. تشکیک طولی که سبب ایجاد مرتبه و رتبه می‌شود بر تمامی موجودات حاکم است. هیچ دو فردی را نمی‌توان سراغ داشت که در کنار هم ایستاده باشند. این آیه می‌فرماید مردم و به صورت کلی هر پدیده‌ای به سبب عملی که دارند در مرتبه‌ای قرار می‌گیرند و نمی‌شود نتیجه و برآیند عمل دو نفر یکسان در آید و آنان را در یک رتبه قرار دهد. کسی در عرض کسی نیست و نمی‌شود با وجود یکسانی عرضی، مرتبه و درجه به وجود آورد.


۱٠

پرسش: تحقق و حاکمیت حق و عدالت در جامعه مبتنی بر چه امری است؟

پاسخ: نفس آدمی دارای چهار قوهٔ کلی است. این قوا زمینه و بستر اصلی پیدایش و رشد تمامی قوای موجود در نفس انسان را فراهم می‌آورد. این چهار نیرو عبارت است از نیروی تعقل (عاقله)، نیروی کردار (عامله)، نیروی غضب (سبعیه) و نیروی شهوت (بهیمیه). با قوهٔ عاقله، حکمت نظری رشد می‌یابد و در حکمت عملی مؤثر می‌گردد. قوهٔ عامله تابع اراده است. قوهٔ غضب که دارای نیروی محرکی است، چنان‌چه تابع عقل گردد، شجاعت به وجود می‌آید. قوهٔ حیوانی نیز در صورتی که تابع عاقله گردد، عفت زنده می‌گردد. بعد از یافت حکمت با نیروی عامله و شجاعت با محرکهٔ عفت یا بهیمیت، عدالت در آدمی پیدا می‌گردد. عدالت، حکومتی اعتدالی را در جان آدمی ایجاد می‌کند. در مذهب شیعه نسبت به افراد در حیثیت‌های فردی و اجتماعی از امامت و رهبری گرفته تا جمعه، جماعت، طلاق و شهادت مورد اهمیت فراوان قرار گرفته است. اعتدال این قوا می‌تواند حاکمیت حق و عدالت را در جان فرد و جامعه رشد دهد. چنان‌چه چنین اعتدالی در نفس و جان فرد ایجاد نشود حکومت و اقتدار عادلانه در جامعه نیز ایجاد نمی‌شود.


صفحات:صفحه قبلصفحه بعد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام(مدّظلّه العالی) |صفحه اصلیصفحه اصلی  نقشه سایتنقشه سایت  آر اس اس آر اس اس  پادکست پادکست  پخش آنلاین دروس پخش آنلاین دروس  درباره پایگاهدرباره پایگاه

copyright 2007-2013 تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام (مدّظلّه العالی) می باشد و استفاده از مقالات ، کتاب ها و... با ذکر منبع بلامانع است