درباره پایگاه  اضافه کردن به علاقه مندیها  نقشه سایت  صفحه اصلی
 

صفحه اصلی>چشمه چشمه زندگی


چشمه چشمه زندگی

۵۱

تربیت زن و فرزند

افراد قوی بسیار صبور و حلیم هستند و کم‌تر می شود که به ضرب و زدن برای تنبیه کسی رو بیاورند. زدن و شمشیر کشیدن برای کسانی است که درِ منطق را بسته می بینند و هیچ کار دیگری در توان آنان نیست؛ مانند گرهی که کور شده و چون با دست باز نمی شود، با دندان آن را باز می کنند. البته برخی هم هستند که چون اهل منطق نیستند، آخرین راه را به عنوان اولین راه بر می گزینند و دست به ضرب و زور می برند. مردی که در منزل به زدن همسر خود رو می آورد ضعف خود را در برابر وی نشان می دهد. آیا فکر کرده‌اید چرا کم‌تر می شود زن به زدن همسر خود رو بیاورد چرا که زن برای به زانو در آوردن مرد قدرت شگرد دارد و با قدرت شگرد و مانوری که دارد نیازمند استفاده از ضرب و زور نیست و مرد را این‌گونه تنبیه می‌کند.


۵۲

مسؤولیت پذیری زن

زن منبع احساسات است و به همین سبب توان کشیدن مسئولیت های بزرگ و خطیر را ندارد و در انجام چنین مسؤولیت هایی کوتاه می آورد مگر کسی باشد که ذات زنانهٔ خود را از دست داده باشد و دیگر زنانگی ننماید. بنابراین، ندادن مسؤولیت به زن و زمینه را برای بازخواست وی مهیا ننمودن، لطفی بر زنان است، چرا که باری سنگین از دوش آنان که ریحانهٔ هستی هستند برداشته شده است. پس نمی توان از این جهت نقیصه یا کاستی بر زنان وارد نمود؛ چرا که بر اساس ساختار آفرینش و خلقت زن که پر از احساسات و هیجان است چنین مسؤولیت هایی به زنان داده نمی شود. زن به خودی خود خلقتی کامل دارد اما در مقایسه با مرد است که به سبب غلبهٔ عواطف، قدرت درک عمیق وی کاهش می یابد و بیش‌تر حال را ملاحظه می نماید.


۵۳

ترک عادت

از مسایلی که برای زندگی سالم آفت به شمار می رود عادت کردن به برخی از امور و زندگی به حسب «عادت» است. برای مثال، برخی عادت دارند هر روز چای بخورند! باید این قدرت را در خود پدید آورد که بتوان بر عادت ها فایق آمد. برای نمونه، به جای چای، بتوان گل گاو زبان خورد! چرا که این گیاه نوعی چای شمرده می شود. آدمی قدر عمر، سلامتی و جوانی خود را نمی داند و تا عصا به دست نگیرد از این معنا غافل می باشد. خوردن چایی به تنهایی نیز خوب نیست و بهتر است گلاب، زعفران یا دارچین با آن همراه شود. خوردن چایی که جوشیده یا مانده است برای معده ضرر دارد و باید دور ریخته شود. چای جوشیده و به تعبیر ما پیر شده، انسان را پیر می کند


۵۴

اقسام شک

شک بر دو قسم است: یکی شک نورانی و دیگری شک ظلمانی. شک نوری زمینهٔ عبرت است و حتی در انبیایی هم‌چون حضرت ابراهیم علیه السلام بوده است که می فرماید: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کیفَ تُحْیی الْمَوْتَی قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَی وَلَکنْ لِیطْمَئِنَّ قَلْبِی». البته اگر کسی با شک نوری از دنیا رود حکایت او همانند درختی است که با شکوفه خشکیده است و باید جبران آن شک را در برزخ بنماید. شک ظلمانی از نداشتن قدرت اندیشه یا دقت های ظریف پیش می آید و می تواند شخص را تا ارتداد نیز پیش برد. این شک برآمده از عوامل چندی همانند لقمهٔ حرام، گناه و فسق است. لقمهٔ حرام به حدی در این زمینه تأثیرگذار است که می تواند مانع کشف های علمی شود.


۵۵

اثبات شرک

توحید نیاز به اثبات ندارد و دلیل نیز نمی طلبد و آن‌چه باید اثبات شود شرک است. شرک نیز در عالم واقع نیست و این ذهنیت مشرکانه است که خودنمایی دارد. افزون بر این، معرِّف و شناسا باید همواره اجلی از معرَّف و شناخته باشد و چیزی آشکارتر از خداوند نیست تا بتوان خدا را با آن شناساند. قرآن کریم حتی در یک آیه نیز نسبت به اثبات حق اشارتی ندارد و تمامی گزاره های اثباتی آن از صفات الهی می گوید و نه از ذات. ذات مقام اثباتی ندارد بلکه در ثبوت است که باید با حضور و قرب و وصول به آن راه یافت. این گونه است که می گوییم خداشناسی باور و اعتقاد لازم دارد نه صرف علم و مطالعه. چه بسیار افرادی که به زعم خود دلیل علمی بر وجود خداوند دارند ولی باور و ایمان ندارند.


۵۶

گناه و طول عمر

اگر زنبور عسل به آدمی نیش بزند، می میرد اما چه بسا انسانی که به دیگری نیش زبان وارد آورد و او را برنجاند و خداوند بر او رحم نیاورد و به جای کفارهٔ گناه وی که می بایست عمرش کوتاه گردد، آن را طولانی و دراز نماید تا به کیفر کردهٔ خود گناه بیش‌تری نماید؛ چنان که خداوند دربارهٔ کافران می فرماید: «وَلاَ یحْسَبَنَّ الَّذِینَ کفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیرٌ لاِءَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیزْدَادُوا إِثْما وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ» یا در آیهٔ دیگری است که: «فَمَهِّلِ الْکافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیدا». این امر در دانش کلام به «استدراج» معروف است. قرآن کریم می فرماید: «وَالَّذِینَ کذَّبُوا بِآَیاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لاَ یعْلَمُونَ».


۵۷

آخر کار

می گویند در قمار، چپ آخر بسیار مهم است که این حرکت آخرین می تواند بازنده ای را برنده و برنده ای را بازنده نماید. هر کار ناسوتی نوعی قمار است که آخرین نفس و نیت، سلامت و سعادت آن را رقم می زند. باید همواره از خداوند عاقبت خیر را خواست و نه به کردهٔ امروز خود مغرور شد و نه به خطای آن ناامید که افزون بر این نکته، هرچند گناهان بزرگ و فراوان باشد، در مقابل عظمت و عفو پروردگار هیچ است. ناامیدی از درگاه رحمت حق، بزرگ‌ترین گناه است. انسان از چگونگی کاری آگاه نیست. چه بسا گناهی که رستگاری آورد و چه بسا طاعتی که هلاکت را سبب شود. پس نه به انجام گناهی باید ناامید گشت و نه با طاعتی باید غره و مغرور شد.


۵۸

عالم ذر

عالم ذر از عوالم مادی و ناسوتی شناخته نمی‌شود، بلکه بر آن پیشی دارد و برزخ منفصل نزولی است. مثال یا برزخ بر دو قسم متصل و منفصل است. مثال متصل ذهن ماست و مثال منفصل بر دو قسم نزولی و صعودی تقسیم می شود. عالم برزخ که برای بعد از مرگ و ناسوت است عالم مثال صعودی است و برزخ نزولی آن همان عالم ذر است. پدیده های هستی در برزخ نزولی: «قَالُوا بَلَی» گفته‌اند و در برزخ صعودی نیز سلام و درود گفته می‌شود: «إِلاَّ قِیلاً سَلاَما سَلاَما». البته این لسان حال است و نه تخاطب. ارواح در آن‌جا با مسانخت است که گرد هم می آیند. پدیده های هستی پیچیده به عوالم پیشین و پسین هستند اما مرکز ثقل تمامی عوالم، «ناسوت» است که مقام جمعی تمامی عوالم است.


۵۹

توان جمعی انسان

انسان می تواند به مقام جمعی دست یابد و قدرت بسیاری دارا گردد که اگر ابلیس چنین جمعیتی داشت، نه کسی سالم می ماند و نه ناسوتی برجا. انسان با مقام جمعی خود می تواند عبادتی آورد که در خور قدرت هیچ پدیده ای نیست. انسان چون مقام جمعی دارد اشرف پدیده هاست نه به جهت اطهر بودن؛ چرا که فرشتگان از او طهارت بیش‌تری دارند. شرافت او به کثرت آدمیان نیز نیست، زیرا دیگر پدیده ها اعم از حیوانات و اجنه و ملایکه بسیار بیش‌تر از او هستند؛ بلکه شرف و برتری او به این است که می تواند به مقام احدیت وارد شود و اکمل گردد و مقام جمعی یابد و بهترین ها یا بدترین ها شود. از همین روست که توان گناه نمودن برای او نه تنها نقص نیست بلکه کمال به حساب می آید.


۶٠

تخصیص اشتباه

قاعده و قانونی علمی است که در هیچ دانش دیگری مورد نقض نداشته باشد و هر گونه تخصیصی سبب می‌شود ارزش صدق، درستی و اعتبار آن را بکاهد.


صفحات:صفحه قبلصفحه بعد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام(مدّظلّه العالی) |صفحه اصلیصفحه اصلی  نقشه سایتنقشه سایت  آر اس اس آر اس اس  پادکست پادکست  پخش آنلاین دروس پخش آنلاین دروس  درباره پایگاهدرباره پایگاه

copyright 2007-2013 تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام (مدّظلّه العالی) می باشد و استفاده از مقالات ، کتاب ها و... با ذکر منبع بلامانع است